Committee Log / 実行委員会報告
Getting Ready for 16WKC! Steering Committee Report No.4さあ! 16WKCへ向けて実行委員会報告 4
Greetings. This is Abe Akihito, again. I thought this column was supposed to be prepared by a different person each month, but for some reason this is the third time in succession for me. I guess being the youngest member of the Steering Committee has sealed my fate.
It is just over a year until the 16th World Kendo Championship (16WCK). Each Steering Committee meeting that is convened, the more passionate the discussions by the members become. For the kendo enthusiasts from all over the world to have a pleasant experience at the event, not only do we need to decide the schedule of matches, but also countless details such as venues for meals, practice spaces, accommodation, and so on. Each meeting lasts about three hours, and we have to get through many topics and make decisions as we go.
One matter that will be vital for upping the profile of the 16WKC is the graphic theme for posters and program brochures. This main graphic has two purposes; one is to portray the objective of the 16WKC, and the other is to promote the championship itself. I wanted to create a motif which featuring the keyword for the 16WKC ? “shoshin”, or back to basics ? which is an important concept acknowledged among the kendo enthusiasts all around the world. Furthermore, I also wanted to create something which would encourage people who have no connection with kendo to want to see the event, or something would want to take home and hang it on their wall.
To this end, we decided to ask Mr. Inoue Takehiko to create the main graphic. He is internationally famous for his current work “Vagabond”, which is a manga adapted from the novel “Miyamoto Musashi” by Yoshikawa Eiji. His ability to draw is sublime and goes beyond the realm of manga. He has held solo exhibitions all over Japan, and some of his works have been offered at the Grand Shrine of Ise. We knew he was generally reluctant to accept these kinds of requests, but he kindly agreed to cooperate! Considering Mr. Inoue used to practice kendo, and therefore has a good understanding of it, his work for the 16WKC will surely be amazing. We are in the middle of exchanging rough drafts at the moment, and we can’t wait to show you the final design!
リレー形式のコラムと聞いていたのですが、何故か3回連続で阿部晶人がご報告いたします。若輩者の宿命です。
世界大会の開催まで、あと残すところ1年余りとなりました。毎月行っている世界大会実行委員会も回を重ねるごとに議論が熱くなってきております。世界から集まる剣士の皆さんに気持ち良く大会に参加してもらうためには、試合の進行はもちろんのこと、食事や練習会場、宿泊など、検討すべき事項がまだたくさんあるのです。毎回約3時間の会議にて、それらを一つ一つ話し合っているところです。
さて、大会の盛り上げに欠かせないものの1つに、ポスターやプログラムに使われる「メインビジュアル(図柄)」があります。このビジュアルには2つの目的があります。1つは大会の主旨を伝えること。そしてもう1つが、大会の存在を広く知らせることです。「初心」という大会キーワードを、言語を超えて世界中の剣士に伝えられるようなビジュアルであり、さらに、剣道を知らない人までもが、そのビジュアルが気になって大会へ足を運びたくなるような、もっと言えば、剥がして持っておきたくなるようなものをどうしても作りたいと考えていました。
そこで我々は、今回のメインビジュアルを井上雄彦さんに依頼することにしました。井上さんは現在、吉川英治原作の『宮本武蔵』を題材にした漫画『バガボンド』を雑誌で連載されており、世界的に知られています。その卓越した画力は、漫画の域を超えて日本各地で個展を開催したり、伊勢神宮などに奉納される程のもの。あまりこの手の依頼を受けない方とも聞いていたのですが、相談したところ「やりましょう!」とご快諾いただきました。井上さん自身も昔剣道をやっていたこともあり、剣道への理解をお持ちですので、きっと素晴らしいビジュアルを描いていただけることでしょう。現在、井上さんとラフ(下書き)をやりとりしている最中です。完成をどうぞお楽しみに!
16WKC Steering Committee16WKC実行委員
Abe Akihito阿部 晶人